Gulag ve virtuální a rozšířené realitě

Rádi bychom vám představili první výsledek našeho experimentování s virtuální a rozšířenou realitou.

Podařilo se nám ve spolupráci s grafikem Josefem Broštou transformovat základní podobu našeho 3D modelu tábora Gulagu do virtuální reality (VR) a díky šikovnému týmu z firmy More is More máme model tábora i několik předmětů uzpůsobených k prohlídce v rozšířené realitě (AR). Pro vytváření modelů předmětů a baráků pracujeme také s technologií fotogrammetrie. Podívejte se na malou ochutnávku ve videu:

Gulag ve virtuální realitě již také několikrát mohli okusit zájemci, kteří dorazili na naše akce. Virtuálním lágrem je možné se projít během našich besed či po promítání filmu Cesta do Gulagu.
Takhle vypadala virtuální realita při premiéře filmu:

Rádi bychom ve využití těchto technologií pokračovali dál a dostali tak výsledky naší práce i celé téma Gulagu k co nejširšímu počtu lidí – ať už formou VR AR výstavy či vzdělávacích pomůcek. K tomu je ale ještě hodně dlouhá cesta – technologie jsou poměrně drahé a vývoj je také velmi náročný. A tak budeme rádi za jakoukoli podporu. Můžete nás podpořit rovnou finančně, nebo nás kontaktujte s jakýmkoli nápadem, který by nám pomohl naše plány zrealizovat. Za jakýkoli příspěvek budeme vděční. Děkujeme!

Na tomto videu vidíte, jakým způsobem zpracováváme terénní dokumentaci pro vytváření 3D modelů. Jedná se o ruiny samotky v táboře v „Mramorové soutěsce“ v pohoří Kodar na východní Sibiři. K dokumentaci jsme využili jednu z technik fotogrammetrie, která se nazývá „Structure from Motion“. Jak její název napovídá, spočívá ve vytvoření trojrozměrné struktury na základě dvojrozměrných obrazových sekvencí – tedy série fotografií, které objekt zachycují z různých úhlů.
Přestože k vytvoření finálního výsledku je třeba ještě řada dalších úkonů, tato technika představuje mimořádně efektivní způsob dokumentace – zaznamenání současného stavu objektů – a vytvoření přesné 3D podoby objektů táborů Gulagu.
Terénní dokumentaci pořídil Lukáš Holata, její zpracování realizoval Jindřich Plzák.