Expedice

Na místa bývalých pracovních táborů Gulagu pořádáme expedice, během nichž dokumentujeme současnou podobu lágrů. Zatím se uskutečnily čtyři výpravy na Sibiř. V srpnu 2009, v březnu 2011 a v září 2013 jsme mapovali pozůstatky táborů Gulagu podél tzv. Mrtvé trati. Poslední naše expedice v srpnu 2016 vedla do pohoří Kodar v Zabajkalském kraji, kde jsme dokumentovali tábory sloužící k těžbě uranu. Plánujeme však i další expedice na místa spojená s Gulagem v bývalých zemích SSSR.

V srpnu 2016 jsme uskutečnili další expedici k opuštěným táborům Gulagu na Sibiři. Tentokrát jsme vyrazili do pohoří Kodar v Čitinské oblasti, kde vězňové Gulagu dobývali uran pro první sovětské atomové bomby. Zdokumentovali jsme tři tábory, které spadaly pod správu Borského pracovně nápravného tábora (Борский ИТЛ). Expedice proběhla v rámci projektu Středoevropská mapa Gulagu.

Číst více...

Hlavním cílem expedice v září 2013 bylo co nejdůkladněji zmapovat opuštěné tábory Gulagu podél východní části tzv. Mrtvé trati a na základě sesbíraných dat vytvořit virtuální prohlídku Gulagu. Přes mnohé obtíže jsme zmapovali celkem deset táborů, provedli jsme přesné zaměření zachovaných budov, nafotili panoramatické fotografie. Podklady z této expedice se staly základem pro vytvoření virtuálního muzea Gulag Online.

Číst více...

V březnu a dubnu 2011 jsme vyrazili na západní část Mrtvé trati. Nejprve jsme dorazili do města Nadym, kde jsme strávili šest dní čekáním na "vezděchod", neboli sněhový transportér, který byl schopen projet podél zbytků železnice. Během jediného dne jsme pak urazili 350kilometrový úsek mezi Nadymem a Salechardem podél pozůstatků kolejí a lágrů Gulagu. Neměli jsme sice čas detailně zkoumat jednotlivé pracovní tábory či artefakty železnice, zato jsme viděli její velký kus. V létě je tento úsek kvůli bažinám autem nesjízdný.

Číst více...

Sedmičlenná expedice v srpnu 2009 prozkoumala zhruba 20kilometrový úsek východní části trati Salechard – Igarka, konkrétně okolí zaniklého města Jermakovo u Jeniseje. Expedice v obtížném terénu a podmínkách (téměř neprůchodná tajga, obrovské množství komárů a mušek) zdokumentovala stav náspu, kolejnic, železniční techniky a také tři opuštěné tábory Gulagu, které od roku 1953 téměř nikdo nenavštívil.

Číst více...